Hoe het begon...

Ben Bustin (1927) was als zoon van boer Harie en caféhoudster Mathilde al vroeg geïnteresseerd in techniek. Via de Ambachtsschool heeft hij zijn diploma “Bankwerker” gehaald. Zijn dienstplicht als automonteur bij de Genietroepen van het Nederlands leger heeft zijn interesse verder versterkt in alles wat wielen heeft.

Bij terugkomst in de burgermaatschappij heeft hij eerst een paar jaar bij busonderneming VADAH te Echt gewerkt, in de tussentijd heeft hij de voor het huis staande benzinepomp van zijn moeder “Ma van de Busting” overgenomen.

Kort daarna zijn Ben en zijn echtgenote Mia het Purfina tankstation/garagebedrijf “Ben Bustin” gestart in Roosteren. Eerst nog “in de Sjop naeve de Sjuur” later hebben zij in 1962 het nog altijd bestaande pand gebouwd aan de Maaseikerweg tussen Roosteren en Maaseik.
Tussendoor heeft Ben ook nog in de avonduren zijn Patroons- en Middenstandsdiploma gehaald.

Waren het in het begin nog Mobylette, Berini en Victoria, later ging hij zich steeds meer toeleggen op 4 wielen: Peugeot, Citroën, Opel Blitz, Kadett, Kaptein en Olympia, Ford Köln en Ford Anglia, REO, Renault Dauphine, Messerschmit, Vauxhall, Simca, Fiat. Hij is zelfs servicepunt geweest van BMW (Isetta, 500 en 600).

Alles werd aangepakt. SERVICE werd met hoofdletters geschreven.

Joep Bustin

Als oudste zoon in een gezin met 7 kinderen is Joep Bustin (1959) opgegroeid in het garagebedrijf van zijn ouders. Op jonge leeftijd moest/wilde hij al aanpakken.

Aan het (Pur)Fina tankstation hielp hij graag de klanten, toen was het nog tanken, olie peilen, water vullen, banden pompen, praatje maken en vóórruit wassen, zaterdags de garage poetsen en bijna iedere dag na schooltijd even een paar banden plakken.

In de begin jaren 70 is zijn vader Ben wegens gezondheidsredenen helaas moeten stoppen met zijn bedrijf. Bij de huurder van het pand, de firma JABE (Janssen Bex), is Joep na een aantal jaren in dienst getreden.

Hier heeft hij in hoog tempo, op zaterdagen en ‘s avonds, zijn vakopleidingen gehaald. De honger naar kennis over techniek was zo groot dat hij naderhand de opleiding “Leraar Autotechniek” heeft gevolgd.

In 1978 is Joep met de firma JABE (Mitsubishi) verhuisd naar Sittard. Van 1982 tot 1984 heeft hij vervolgens gewerkt bij landbouwmechanisatiebedrijf Collé in Susteren. Hier kon hij nog meer zijn hart ophalen aan techniek.

Nog altijd is techniek de grote passie van Joep. Graag is hij in de avonduren bezig met zijn projecten waaronder het zelf bouwen van vooroorlogse raceauto’s, met oude, maar ook de juiste authentieke materialen.

Posterholt

In januari 1984 is Joep aan de slag gegaan bij Ton Hoogenboom in Posterholt. Een aantal maanden later is Ron Niessen ook komen werken bij de firma.

Gestart als monteur werd Joep al snel chef werkplaats (Mitsubishi). In 1992 is hij compagnon geworden van de “Hoogenbooms” en heeft hij vervolgens met zijn echtgenote Karin het bedrijf in 1998 overgenomen.

In 1979 is autobedrijf Ton Hoogenboom gestart als sub-dealer van Opel en Volvo, tevens was het bedrijf gespecialiseerd in LPG installaties.

Joep bracht zijn ervaring mee vanuit Mitsubishi dealer Tinus Bex en de landbouw mechanisatie. Ton Hoogenboom had zijn voelsprieten al liggen bij de zakelijke markt en de verkoop van gebruikte auto’s. Verder had het pand een historie in Posterholt met een Shell tankstation en Simca dealer Graus. Een prima combinatie.

Het bedrijf is door de jaren heen altijd zeer actief geweest met het ondersteunen van het verenigingsleven en de leefbaarheid in Posterholt. Te denken valt aan ondersteunende activiteiten van de lagere school, muziekopleidingen, KA-jeugdhuis, maar ook de schutterij, voetbalclub, volley-handbalclub, harmonie en vastelaovesvereniging. Tevens worden met veel plezier de Geluksexpress en de Wensbus ondersteund.